Etiketter

lördag 14 maj 2011

Otroligt löjligt!

Ibland kan jag tycka att min sociala rädsla känns otroligt löjlig. Jag vet ju att det inte är farligt - alla andra klarar det ju och överlever! Det är bara nåt jag har fått för mig i mitt huvud att det är farligt.

Undrar egentligen vart man fått det ifrån, jag kan ju tycka att det måste ha hänt nåt som jag glömt/förträngt som gjort att jag blivit rädd för att synas och höras. Men om jag ska bevisa att min teori stämmer så måste jag ju komma på vad som gett mig denna rädsla. Så det ska bli mitt lilla projekt ett tag framöver - Att lista alla tänkbara situationer som gett mig den sociala rädslan. Detta kan bli både intressant och väldigt svårt, eftersom jag ska försöka komma ihåg nåt jag förträngt. Tror inte heller jag kan fråga nån i familjen, för troligtvis har detta hänt när de inte varit med. En rolig idé vore ju att gå till en hypnotisör - helst skulle man filma allt.

1 kommentar:

  1. Om du känner att du kan prata med familjen om dina rädslor skadar det inte att fråga. Det kan ha hänt någonting för väldigt länge sedan som du inte kommer ihåg/har förträngt.

    Utöver hypnos ska även psykoterapeuter vara duktiga på att få en att minnas förträngda händelser. Med rätt frågor och hjälp går det att få upp minnena till ytan. Du kommer kanske inte ihåg, men kroppen kommer ihåg (det är därför du reagerar starkt på situationerna), så minnena finns där.

    SvaraRadera